Search This Blog

Apr 29, 2017

VERTIGO, RISIKO BAGI PENGHIDAPNYA



Vertigo ialah suatu keadaan gangguan keseimbangan badan. Seseorang yang mengalami vertigo merasakan bahawa keadaan sekeliling sedang berpusing dengan lajunya kadangkala sebaliknya di rasakan bahawa dirinya sendiri yang berpusing dengan ligat. Perasaan ini diikuti dengan rasa mual loya dan muntah.

Seseorang yang mengalami vertigo yang kuat sukar untuk membuka mata kerana pemandangan sekeliling menambahkan rasa pening. Setelah vertigo reda penglihatan mungkin menjadi kabur. Vertigo boleh menyebabkan seseorang itu jatuh. Dalam serangan vertigo seseorang itu tidak pengsan malah sentiasa sedar keadaan sekelilingnya. Serangan Vertigo menakutkan dan pesakit kelihatan pucat berpeluh sukar duduk atau berdiri.

Pening sama ada boleh berlaku sebagai pening biasa atau vertigo. Benign Paroxysmal positional vertigo (BPPV) merupakan kategori yang peling kerap di temui.Keadaan ini seperti episod singkat pening melampau yang dikaitkan dengan perubahan dalam kedudukan kepala (menukar arah kepala) seseorang. Ia boleh berlarutan selama beberapa minggu dan bulan.

Punca vertigo

Punca vertigo selalunya daripada masalah saraf dan struktur mekanisme keseimbangan di dalam telinga dalaman yang menangkap pergerakan dan perubahan dalam kedudukan kepala. Penyakit ini bermula apabila berlaku gangguan pada radas vestibulum di telinga yang menyebabkan seseorang itu mempunyai perasaan atau bayangan seperti berlakunya sesuatu pergerakan pada dirinya atau benda lain di sekitarnya sehingga ia terhuyung-hayang dan pening.

Faktor risiko 

Organ yang menjaga keseimbangan yang terletak di dalam telinga dalaman dinamakan labirin atau selirat vestibular. Turut termasuk di dalamnya adalah struktur berbentuk cecincin (Kanal / saluran separa bulat) yang mengandungi cecair dan penderia seperti rerambut halus yang memantau putaran kepala .

Kesemua kanal ini bercantum dengan utrikel iaitu struktur beberapa beg halus yang terkandung di dalamnya butiran halus atau Kristal karbonat kalsium (otokonia). Partikel-partikel ini melekat pada penderia yang membantu mengesan graviti dan pergerakan ke hadapan dan ke belakang. BPPV berlaku apabila partikel-partikel di dalam labirin menjadi longgar dan terapung-apung di dalam cecair.

Vertigo juga boleh berpunca daripada penyakit telinga dalam. Ini termasuk infeksi telinga dalam, terutama jangkitan virus, barah atau ketumbuhan telinga dalam dan penyakit Meniere. Penyakit Meniere ialah penyakit yang disebabkan oleh terlalu banyak cecair endolimfa di salur separa bulat. Ia selalu menyerang golongan umur 30-an ke atas terutamanya lelaki. Ia juga menyebabkan serangan vertigo titinus (telinga berdesing) dan lama kelamaan persekitaran akan hilang pendengaran.

Simptom vertigo

Pening, rasa seperti persekitaran berpusing atau bergerak (vertigo), pening-pening lalat, terhuyung-hayang, hilang keseimbangan, penglihatan kabur dengan pergerakan kepala yang cepat, loya dan muntah merupakan tanda-tanda lumrah di BPPV

Rawatan

Walaupun pening selalunya tidak menandakan penyakit yang serius segeralah mendapatkan nasihat profesional perubatan Jika anda mengalami pening atau vertigo bersama-sama keadaan berikut:
  • Sakit kepala yang teruk lain dari yang lain 
  • Penglihatan menjadi kabur atau hilang daya penglihatan 
  • Hilang pendengaran 
  • Pertuturan merosot 
  • Lemah kaki dan tangan 
  • Tidak sedarkan diri jatuh atau sukar berjalan 
  • Kaku atau menggelenyar 
  • Sakit dada atau kadar degupan jantung deras atau perlahan 
Tanda-tanda ini mungkin menjadi isyarat kepada masalah yang lebih serius seperti struktur otak penyakit parkinson sklerosis multipel atau penyakit kardiovaskular (berkaitan jantung)

Ikhtiar lain untuk Vertigo

Vivix Shaklee minuman campuran botani melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan unik botani shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Vivix juga adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resveratrol, yang terbukti secara klinikal boleh memperbaiki sehingga ke peringkat sellular. Vivix mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak derta abnormal. 

Antioksidan yang terdapat dalam vivix dapat melindungi tubuh kita dari serangan radikal bebas yang ada pada sel-sel tubuh kita, disebabkan dalam badan kita banyak toksin yang menyebabkan sel tubuh kita rosak.Vivix juga membantu membaiki sel-sel badan kita yang telah rosak dan tidak berfungsi sepenuhnya serta memberikan tenaga kepada sel yang lemah.

Dalam satu ujuian klinikal yang dijalankan oleh saintis shaklee, ramuan utama dalam vivix mampu melindungi tubuh dari tindakbalas keradangan yang berpunca dari pemakanan yang tidak sihat yang menyebabkan tubuh menjadi tua dari usia sebenar.

Testimoni VERTIGO



Disclaimer : Ini adalah perkongsian peribadi dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk masalah mereka. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat


No comments:

Post a Comment