Search This Blog

Apr 24, 2017

JENIS-JENIS CYST , CARA MENGECUTKANNYA TANPA PEMBEDAHAN DAN UBAT

Apa perasaan anda apabila disahkan mempunyai cyst, sedangkan masa tu anda sedang berusaha untuk hamil. Adakah disebabkan ketumbuhan cyst itu punca kepada masalah kesuburan anda. 

Apakah Ovarian cyst

Ovarian cyst adalah kantung yang berisi lendir atau air yang berada di dalam kilang telur ovari, diameternya melebihi 3 cm. Kantung ini boleh terjadi dalam pelbagai saiz, sehinggakan ada yang bersaiz sebiji tembikai. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air atau lendir dipanggil simple cyst, atau ada yang lebih kompleks mempunyai lendiran yang likat, darah dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi

Ovaian cyst biasanya kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya tidak menyedari yang mereka mengalami cyst kerana jarang memberi sinptom atau gejala. Ia hanya akan disedari bila seseorang wanita itu membuat pemeriksaan ultrasound ketika menghadapi masalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidaksuburan anda.

Adakah cyst penyabab masalah kesuburan.

Terdapat pelbagai jeni cyst dan kebanyakkannya tidak menjadi penyebab dan tidak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil. Kebanyakkan cyst tidak mengganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekiranya anda mengalami Endometriosis atau Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS), ia mungkin berkait rapat dengan masalah kesuburan.

Jenis-jenis Cyst

Ovarian cyst yang normal adalah cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur-telur untuk persenyawaan. Cyst jenis ini dinamakan Follicular Cyst. Ada juga cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah kerana jika ia tidak pecah, saiznya akan bertambah besar serta membahayakan.

Follicle Cyst

Cyst ini terjadi apabila folikel tidak pecah untuk melepaskan telur (Ovum) tetapi terus membesar dan berkembang. Kebiasaannya cyst jenis ini akan hilang dalam masa 1-3 bulan kitaran.

Luteal Cyst

Cyst jenis ini terjadi apabila folikel telah membebaskan telur (ovum) tetapi kantung terus membesar. Kebanyakkan cyst ini akan hilang dalam masa beberapa minggu sahaja. Ia mampu membesar sehingga melebihi 5cm. Cyst ini boleh pecah dan menyebabkan ovari berpusing (twisted ovari) dan sakit.

Endomertrioma (chocolate cyst)

Disebut juga endometriosis. Jenis ini terjadi ketika jaringan lapisan rahim (endometrial) hair dalam ovarium wanita. Biasanya berisi darah bewarna coklat. Ianyan boleh menyerang wanita berusia sekitar 16-27 tahun, menimbulkan rasa sakit yang luar biasa ketika haid dan mengganggu kesuburan.

Cystadenoma

Cyst jenis ini juga menyebabkan kesakitan. Cyst ini terbentuk daripada sel-sel dipermukaan luar ovari. IA selalunya dipenuhi dengan cecair kekuningan dan pekat. Cyst jenis ini juga mampu membesar.

Dermoid Cyst

Cyst jenis ini biasanya menyerang wanita berusia lebih muda dan dapat tumbuh besar (15cm) dan berisi tidak hanya cairan, tapi juga lemak, jaringan tulang atau pun tulang rawan.

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)

PCOS terjadi dimana terdapat banyak cyst dalam ovari. hal ini kerana ovari mengeluarkan hormone androgen secara berlebihan dan juga berlaku disebabkan kerana faktor genetic (keturunan) dan ketidakseimbangan hormon. Biasanya pengidap mempunyai kitaran haid yang tidak teratur

Fakta Penting

  • Ovarian cyst biasa berlaku di kalangan wanita sebelum menopous
  • Kanser ovari jarang berlaku sebelum usia menopous
  • Ovarian cyst yang kecil biasanya tidak memerlukan rawatan
  • Jika anda memerlukan pembedahan, pembedahan laparoskopi dalam membuang cyst adalah lebih baik, bergantung kepada cyst tersebut.

Kaedah lain yang boleh diambil bagi mengecutkan cyst dan mengembalikan kesihatan dan kesuburan.

Vivix Shaklee minuman campuran botani melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan unik botani shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Vivix juga adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resveratrol, yang terbukti secara klinikal boleh memperbaiki sehingga ke peringkat sellular. Vivix mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak derta abnormal. 

Antioksidan yang terdapat dalam vivix dapat melindungi tubuh kita dari serangan radikal bebas yang ada pada sel-sel tubuh kita, disebabkan dalam badan kita banyak toksin yang menyebabkan sel tubuh kita rosak.Vivix juga membantu membaiki sel-sel badan kita yang telah rosak dan tidak berfungsi sepenuhnya serta memberikan tenaga kepada sel yang lemah.

Testimoni mereka yang mempunyai cyst sembuh selepas ambil vivix

Cyst 10cm mengecil selepas botol vivix pertama.

Hamil selepas cyst kecut penangan vivix.

Alhamdulillah cyst tu dah tak ada selepas checkup dengan doktor pakar

Doktor kata cyst dah tiada, Alhamdulillah.

"Baru lepas buat ultrasound, cek status cyst membesar atau tak, Alhamdulillah dah tak nampak cyst tu kak."
Disclaimer : Ini adalah perkongsian peribadi dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk masalah mereka. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat

No comments:

Post a Comment