Search This Blog

Apr 9, 2017

ALAHAN ATAU ALERGI


Alahan adalah reaksi badan terhadap pendedahan kepada benda asing yang tertentu. Allergic Hypersensitivity adalah tindak balas daya tahan yang memudaratkan terhadap protein pada allergen (penyebab alahan) dalam persekitaran kita yang biasanya tidak memberi kemudaratan kepada orang biasa yang tidak mempunyai alahan.

Jenis-jenis Alahan

Alahan Makanan 

Boleh menyebabkan bibir, kerongkong, muka dan lidah menjadi bengkak / sembab selain perut meragam, muntah, kejang, ruam, ekzema dan lelah.

Contoh makanan penyebab alahan susu, soya, telur, kekacang, gandum, ikan dan kerang.
Alahan makanan lebih kerap terjadi dikalangan kanak-kanak tetapi boleh juga dialami oleh orang dewasa.

Alahan Serangga

Satu dalam 10 orang alah kepada racun yang disuntik oleh lebah atau tebuan yang mengandungi alergen. Bagi mereka yang tidak alah kepada sengatan tersebut mungkin mengalami bengkak dan gatal gatal kulit biasa selama beberapa jam.

Seseorang yang mengalami alahan serangga cenderung mempunyai ruam yang besar, mengalami bengkak dan gatal-gatal dari beberapa hari ke minggu. Walaubagaimanapun, tindak balas alahan boleh bertukar kepada kejutan anafilaktik bagi sesetengah orang. Oleh itu mereka yang sensitif kepada sengatan serangga perlu berjumpa doktor dan mendapatkan rawatan.

Alahan Ubat

Ia bukan fenomena biasa tetapi boleh menghasilkan satu tindak balas yang tidak menyelesakan malah mengancam nyawa. 

Contohnya seperti Alahan penisilin boleh menyebabkan gejala-gejala seperti ruam yang ringan hingga kepada kejutan anafilaktik dalam masa beberapa minit.

Ubat-ubatan lain yang boleh menyebabkan tindak balas alahan adalah seperti antibiotik, sulfa, anti epileptik dan insulin.

Alahan Kulit

Alahan kulit sangat biasa terjadi kerana kulit saban hari terdedah kepada pelbagai jenis alergen dan terutamanya sangat sensitif disebabkan oleh sejumlah besar sel mast dan T yang terdapat di dalam tisu-tisu kulit.

Gejala alahan kulit menyebabkan bengkak, ruam, gatal-gatal dan kulit kemerah-merahan.

Alahan biasa yang dikenali sebagai dermatitis sentuhan disebabkan oleh tumbuh-tumbuhab, sesetengah bahan cucian, krin dan barang kemas. Ruam juga boleh disebabkan oleh ubat-ubatan serta makanan tertentu.

Bagaimana untuk menguruskan Alahan

  • Mengenal pasti jenis tindak balas alahan yang di alami, sama ada mata berair, bersin atau kesukaran bernafas.
  • Kenal pasti pencetus atau situasi yang menjurus kepada gejala alahan.
  • Hindari alergen yang telah diketahui
  • Elakkan asap asap rokok atau lain-lain bahan yang merengsakan atau miang
  • Selalulah berjumpa doktor
  • Jaga kesihatan anda.

Vivix pilihan terbaik untuk alahan atau alergi

FUNGSI VIVIX itu sendiri yang bagus dalam memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki sel DNA. Vivix mengandungi 4 BAHAN AKTIF yang tinggi dengan kandungan resveratrol dan polifenol yang lain.  4 cara vivix bertindak ke atas sel tubuh manusia 
  1. Cell Deffence - mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit
  2. Cell Energy - memberi tenaga kepada sel yang lemah
  3. Cell Repair - memperbaiki sel yang telah rosak
  4. Cell Performance - meningkatkan prestasi sel.
Vivix mampu memberikan perlindungan antioksidan melalui bahan-bahan semulajadinya yang terdiri daripada anggur muscadine, lobak ungu, elderberry dan poligonum cuspidatum. Vivix membantu menyokong dan mempertingkatkan daya tahan tubuh sehingga ke peringkat sel.

Testimoni mereka yang mengambil Vivix Shaklee

"Vivix the best supplement.. saya ambil untuk kesihatan dan kecergasan harian. Alhamdulillah, Sangat berkesan. tido malam jam 2-3 am still boleh bangun jam 6am dengan segar.. seafood alergik saya juga telah hilang. kini, boleh makan seafood dengan gembira tanpa gatal-gatal lagi. for info, saya juga menyusu badan anak umur 8 bln+"



"Vivix tu bagus sangat. Abang akak alergik makan udang dan sotong baru-baru ni. sebelum ni tak la pulak alergik. Badan dia ada keluar macam bintik-bintik gatal, bila digosok jadi luka dan luka tu bila kering sekejap akan berair semula. Agak lama jadi macam tu sampai ade yang keluar di bahagian muka tu dah jadi parut.
2 minggu ni makan vivix tu, Alhamdulillah... Kering dan pulih sepenuhnya..."

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

NUTRISI TEPAT JADIKAN TUBUH KITA SIHAT

NOI 0177274034
Fb : Nor Aleesya Hafiz

No comments:

Post a Comment