Search This Blog

Apr 23, 2017

PUNCA MASALAH KESUBURAN, BAGAIMANA MENGATASINYA.

Masalah ketidaksuburan seringkali menghantui pasangan yang telah lama berumahtangga. Selepas beberapa tahun berkahwin dan masih belum di kurniakan cahaya mata boleh menyebabkan masyarakat sekeliling memandang serong dan membuat pelbagai tanggapan negatif. Mereka akan berasa tertekan dan tidak dapat bergaul dengan dan boleh membawa kepada pelbagai masalah lain.

Kebiasaannya apabila berlaku masalah ketidaksuburan ini para wanita atau isteri sering dipersalahkan sebagai punca kerana tidak hamil. Tetapi sebenarnya kedua-dua pasangan ini masing-masing menyumbang kepada punca masalah ketidaksuburan ini.

Pasangan yang tidak mempunyai anak setelah setahun berkahwin atau enam bulan bagi wanita yang berusia 35 tahun keatas perlu merujuk kepada doktor kecuali pasangan ini memang merancang untuk tidak hamil.

Pakar sakit puan akan memeriksa wanita dan lelaki pula akan dihantar kepada pakar urologi. Ada masalah ketidakduburan yang boleh dirawat tetapi semakin sukar jika lambat diambil tindakkan kerana faktor usia.

Punca ketidaksuburan pada lelaki

Masalah ketidaksuburan bagi lelaki biasanya terbahagi kepada 3 punca iaitu hormon, sperma dan penis. Tidak ada cara untuk seseorang mengetahui sendiri yang dirinya mempunyai masalah ketidaksuburan melainkan mengalami kecacatan pada penis sejak lahir. 

Hormon 

Jika hormon pembebasan Gonadotropin (GnRH) yang dibebaskan daripada kelenjar pitutuari yang berada di bahagian kepala tidak mencukupi, ia tidak dapat merangsang testis menghasilkan sperma yang matang.

Gangguan hormon sering berlaku bagi mereka yang mengambil steroid dalam jangkamasa yang panjang. Ini menyebabkan testosteron tidak dapat dihasilkan lalu membuatkan testis mengecut.

Jika rawatan radiasi dan kemoterapi pernah dilakukan pada bahagian otak, ia turut mengganggu hormon lelaki. Ada juga yang memang mengalami masalah hormon sejak lahir.

Sperma

Sperma yang dihasilkan tidak cukup dan tidak berkualiti atau ada yang cacat. Sperma normal adalah 60 juta setiap sentimeter padu dan mereka yang mengeluarkan kurang daripada 20 juta sperma disahkan mempunyai masalah kesuburan.

Faktor yang mempengaruhi jumlah dan kualiti sperma

  • Memakai pakaian dalam / seluar yang ketat
  • Meletakkan komputer riba diatas peha
  • Pengambilan dadah seperti kokain
  • ubat-ubatan seperti ubat darah tinggi
  • Sperma cacat. Walaupun persenyawaan berlaku, badan wanita akan secara semulajadi menggugurkannya.

Penis

Sperma yang terhasil tidak dapat keluar melalui penis akibat beberapa kerosakkan atau kecacatan.

Punca ketidaksuburan bagi wanita


Ovari tidak menghasilkan ovum ketika ovulasi disebabkan pelbagai punca antaranya
  • Menopous
  • Mengidap penyakit sindrom ovari polisistik (PCOS)
  • sakit kronik berpanjangan seperti diabetes, kanser atau kegagalan buah pinggang
  • Kesan sampingan ubatan seperti kimoterapi
  • Pengambilan dadah
  • Masalah genetik
Gangguan hormon menjejaskan Ovulasi seperti terlalu banyak hormon prolactine yang dihasilkan kelenjar pituitari, terlalu banyak atau terlalu sedikit hormon thyroxine yang dihasilkan kelenjar tiroid.

Masalah membabitkan tiub fallopio, serviks dan rahim seperti:-

  • Mengidap endometriosis - ketumbuhan selaput dinding rahim (endometrium) diluar rahim
  • Jangkitan pada rahim dan tiub fallopio
  • Penyakit radang pelvik (PID) disebabkan kuman klamida, kompilasi pembedahan membabitkan tiub fallopio, serviks dan rahim serta ketumbuhan fibroid.

Punca lain yang menyebabkan wanita atau lelaki mengalami masalah ketidaksuburan

  • Berat badan
    • Berat badan yang berlebihan menyumbang kepada pelbagai penyakit yang menjejaskan penghasilan ovum dan sperma.
    • Bagi lelaki obes, tahap kesuburan merosot akibat hormon tidak seimbang
    • Wanita obes atau terlalu kurus pula berdepan masalah gangguan hormon hingga jarang mengovulasi atau langsung tidak mengovulasi.
  • Tekanan perasaan akibat bebanan kerja atau masalah lain
  • Merokok

Kaedah rawatan kesuburan

  • Pengujian air mani bagi menganalisis kualiti dan kuantiti sperma
  • Pembedahan mengeluarkan sperma jika wujud halangan yang mencegah sperma memancut secara normal disebabkan kecederaan atau jangkitan, kecacatan kongenital apabila suami dilahirkan tanpa vas deferens iaitu tiub yang menyalurkan sperma dari zakar.
  • Persenyawaan invitro (IVF), Permanian beradas (IUI) dan merancang kehamilan menerusi waktu subur.
  • Suntikan sperma secara intra sitoplasmik (ICSI) iaitu sperma tunggal yang sihat disuntik kedalam ovum menggunakan jarum halus disebabkan sperma berkenaan mengalami kesukaran untuk menembusi ovum atau bilangan sperma yang sangat rendah
  • Penetasan dibantu laser (LAH) yang biasanya dibkenakan kepada embrio yang mencapai tahap untuk membelah sebelum dipindahkan semula ke dalam rahim.

Apa yang vivix boleh bantu

Vivix minuman campuran botani melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan unik botani shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Vivix juga adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resveratrol, yang terbukti secara klinikal boleh memperbaiki sehingga ke peringkat sellular. Vivix mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak derta abnormal. 

Selain itu,
  • Vivix dapat memperbaiki sel yang tidak sihat disebabkan oleh pendedahan kepada pencemaran setiap hari
  • Vivix juga dapat memperkuat organ pembiakan wanita iaitu rahim
  • Vivix dapat membantu meningkatkan kualiti sperma lelaki dan pergerakkan lebih pantas
  • Vivix membantu untuk detox badan bagi mereka yang obes dan secara tidak langsung menurunkan berat badan kepada normal
  • Vivix membantu mengurangkan tabiat merokok bagi lelaki. Toksik daripada bahan rokok sememangnya membantutkan kualiti sperma
  • Vivix dapat meningkatkan kualiti benih telur dan memanjangkan hayat telur.
  • Vivix mampu melindungi telur daripada tekanan oksidan.

Testimoni dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk hamil

[PENANTIAN HAMIL CAHAYA MATA KEDUA SELAMA 10 TAHUN BERAKHIR]
.

Assalamualaikum.

Saya Daud Mohamad. Berumur 33 tahun, telah berkahwin 11 tahun yang lalu dan dikurniakan seorang anak kini berumur 10 tahun.

Setiap kali berjumpa dengan adik beradik dan saudara mara. Soalan yang pertama ditanya mesti soal anak. Bila lagi nak tambah anak? Takkan sorang je? Merancang ke?

Fuh sabar je lah yang tanya tu tak fikir langsung perasaan orang. Kesian kat isteri saya jadi stress bila orang tanya macam tu. Kadang-kadang yang tanya tu tak tengok batang hidung sendiri. Sebab ada yang tanya tu anak dia sendiri dah lama kahwin tapi masih belum dikurniakan anak. Emm tak tau nak cakap apa kan.

Jawapan yang biasa saya berikan “belum ada rezeki lagi dan Allah sebaik-baik perancang”. Saya dan isteri dah buat pemeriksaan doktor masing-masing tiada masalah.

Sebelum ni isteri makan produk Shaklee tak konsisten. Alhamdulillah sejak saya suruh wife minum Vivix konsisten selama sebulan lebih dan saya juga turut minum sekali. Akhirnya wife saya berjaya hamil setelah 10 tahun menunggu. Masa wife kata period tak datang lagi terus dia suruh saya beli pregnancy test. Alhamdulillah positif asbab minum Vivix dan semuanya dengan Izin Allah juga.

Berkat kesabaran dan doa yang tak pernah putus. InsyaAllah kami bakal menimang cahaya mata yang kedua pada bulan Julai 2017 nanti. Kini kandungan isteri saya dah 4 bulan lebih. Moga segalanya dipermudahkan.

Bagi mereka yang belum dikurniakan anak. Cubalah Vivix sebagai ikhtiar. Vivix ni berfungsi untuk memperbaiki sel-sel tubuh kita yang rosak akibat dari pemakanan yang tak seimbang, radikal bebas dan gaya hidup yang tidak sihat. InsyaAllah apabila sel-sel tubuh kita elok, kesihatan kita bertambah baik. Dan pengambilan Vivix dapat membantu meningkatkan kesihatan kita secara menyeluruh. InsyaAllah.

Alhamdulillah. Inilah Shaklee Effect saya.

Testimoni 2







Disclaimer : Ini adalah perkongsian peribadi dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk masalah mereka. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat

No comments:

Post a Comment