Search This Blog

Apr 25, 2017

RISIKO FIBROID TERHADAP WANITA

Fibroid merupakan antara tumor atau ketumbuhan biasa atau benign (bukan kanser) yang terdapat di dalam uterus atau rahim yang biasanya terjadi dikalangan wanita berusia antara 30 hingga 40 an. Ia juga boleh tumbuh di lain lain organ yang mengandungi sel-sel otot licin. Fibroid terjadi daripada tisu-tisu fiber dimana dari situlah ia mendapat namanya.

Fibroid tercetus sebagai ketumbuhan dan membesar secara perlahan-lahan dan selalunya tanpa simptom. Kedudukan fibroid juga boleh menyebabkan kemandulan.

Mereka yang tidak pernah mengandung, gemuk atau berkulit hitam dikatakan berisiko untuk mendapat fibroid

Simptom fibroid

Kebanyakkan wanita tidak mempunyai sebarang tanda dan tidak menyedari bahawa fibroid telah pun wujud dalam badan. Tetapi jika ia semakin aktif atau membesar ia boleh menunjukkan simptom tertentu, antaranya 
  • Haid tidak teratur atau berpanjangan
  • Mengalami pendarahan haid yang banyak
  • Sakit sewaktu hubungan kelamin
  • Perut semakin membuncit
  • Kemandulan
  • Masalah dubur disebabkan oleh tekanan akibat daripada ketumbuhan fibroid
Bagi wanita yang hamil pula, fibroid boleh menyebabkan komplikasi termasuk keguguran, sakit bersalin sebelum waktunya dan kesakitan akibat daripada infarksi yang berpunca daripada kekurangan bekalan darah atau menyebabkan kedudukan bayi tidak normal dan terpaksa menjalani pembedahan semasa bersalin.

Usia adalah faktor penting kerana fibroid akan membesar di bawah pengaruh estrogen dan fibroid juga mudah dikeluarkan di kalangan wanita muda dan ketika fibroid masih lagi kecil.

Jenis-Jenis Fibroid

Fibroid submukus

  • Fibroid ini terdapat dibawah lapisan uterus dan boleh menyebabkan masalah haid termasuk kesakitan apabila ia membesar.
  • Berkemungkinan menyebabkan wanita lambat hamil serta mengakibatkan wanita hamil mengalami keguguran.

Fibroid intramural

  • Fibroid jenis ini adalah fibroid bulat yang terdapat di dalam dinding uterus yang boleh menyebabkan pembesaran uterus

Fibroid subserous

  • Fibroid ini tumbuh di luar dinding uterus dan selalunya tidak menyebabkan sebarang tanda-tanda segingga ia membesar dan mengganggu organ lain.

Fibroid pedunkel

  • Fibroid jenis ini berbentuk ganggang tercetus apabila fibroid subserous mengeluarkan tangkai atau pedubkel, membesar serta membengkok dan menyebabkan kesakitan yang amat sangat.

Fibroid interliganmentous 

  • Tumbuh disisi diantara ligamen yang menyokong uterus di dalan abdomen dan adalah sukar untuk mengeluarkannya yang berkemungkinan menjejaskan bekalan darah.

Fibroid parasitik 

  • Fibroid paling jarang berlaku dimana fibroid melekat pada organ lain.
Fibroid submukus dan intramural lebih banyak mengundang kesakitan semasa haid dan mendatangkan masalh seperti keguguran.

Fibroid subserous dan pedunkel pula boleh menyebabkan masalah kemampatan dan kesakitan terutama semasa kehamilan.

Rawatan Fibroid

Rawatan fibroid bergantung kepada saiz dan kedudukan fibroid itu.

Rawatan hormon

Terapi hormon sangat berguna kepada wanita yang hampir menopous dan bercadang untuk mengelakkan pembedahan.Bagaimanapun terapi ini tidak memberi banyak manfaat kepada wanit yang bercadang untuk hamil.

Reseksi histeroskopi

Lazimnya dilakukan ke atas fibroid submukus asalkan fibroid itu berukuran kurang daripada 10 sentimeter.

Pembedahan laparoskopi atau miomektomi laparoskopi 

pembedahan bagi mengeluarkan fibroid

Miomektomi terbuka

pembedahan konvensional yang dilakukan melalui insisi dibahagian bawah, memanjang atau menegak dibahagian garisan bikini (antara ari ari dan abdomen). Otot-otot uterus dibedah dan fibroid dikeluarkan.

Histerektomi bergantung kepada usia, bilangan anak, masalah kesihatan wanita serta lain-lain faktor. Wanita yang menjalani histerektomi tidak akan mempunyai haid lagi kerana rahimnya sudah dikeluarkan sekali bersama-sama fibroid.

Kaedah lain mengecutkan fibroid selain pembedahan

Vivix Shaklee minuman campuran botani melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan unik botani shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Vivix juga adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resveratrol, yang terbukti secara klinikal boleh memperbaiki sehingga ke peringkat sellular. Vivix mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak derta abnormal. 

Antioksidan yang terdapat dalam vivix dapat melindungi tubuh kita dari serangan radikal bebas yang ada pada sel-sel tubuh kita, disebabkan dalam badan kita banyak toksin yang menyebabkan sel tubuh kita rosak.Vivix juga membantu membaiki sel-sel badan kita yang telah rosak dan tidak berfungsi sepenuhnya serta memberikan tenaga kepada sel yang lemah.

Testimoni, ikhtiar dengan vivix untuk kecutkan fibroid





Disclaimer : Ini adalah perkongsian peribadi dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk masalah mereka. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat

No comments:

Post a Comment