Search This Blog

Apr 16, 2017

AWAS, BAHAYA DEMAN DENGGI

Demam denggi merupakan sejenis peyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk aedes betina. Cara penyebaran adalah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit  virus denggi kepada orang yang sihat.

Virus denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3-14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

Nyamuk Aedes

Nyamuk aedes senang dikenali dengan belang hitam dan putih pada badan dan kakinya dan aedes biasanya menggigit pada awal pagi dan waktu senja. Aedes membiak dalam air jernih yang bertakung, sama ada di dalam atau di luar rumah.

Tanda-tanda dan gejala demam denggi

Pesakit akan mengalami tanda-tanda dan gejala selepas 5-6 hari gigitan nyamuk seperti

  • Demam panas
  • Sakit kepala
  • Sakit tulang belakang
  • Sakit sendi-sendi
  • Loya dan muntah-muntah
  • Sakit biji mata
  • Ruam
Demam denggi terdiri daripada demam denggi biasa atau demam denggi berdarah yang boleh membawa maut. Demam denggi berdarah mempunyai tanda-tanda seperti diatas dan juga pendarahan seperti
  • Mudah lebam
  • Pendarahan bawah kulit, pada hidung atau gusi
  • Ia boleh diikuti dengan pendarahan seluruh badan yang juga membawa maut.

Rawatan Demam Denggi

Masih tiada rawatan khas untuk demam denggi. Pesakit yang mengalami tanda-tanda dan menunjukkan gejala-gejala demam denggi hendaklah mendapatkan rawatan segera. Pesakit akan diberikan ubat demam dan dinasihatkan berehat serta digalakkan minum air. Pesakit akan dimasukkan ke dalam wad sekiranya disyaki menghidap demam denggi berdarah. 

Pencegahan

Cara mencegah dengi yang utama adalah menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi. Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga) terbukti berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk.

Penggunaan ubat jentik-jentik juga berkesan untuk menghapuskan jentik-jentik, manakala penggunaan kelambu dan juga semburan (fogging) juga membantu menghapuskan aedes dewasa dengan mudah.

VIVIX dapat membantu mengurangkan kerisauan kerana demam denggi

Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya) kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko pendarahan.

Vivix mengandungi antioksidan yang tinggi mampu meningkatkan tahap imunisasi dan memperbaiki sel tubuh kita, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.

Vivix yang diperbuat dari ekstrak Anggur muscadine, Elderberry, Poligonum Cuspidatum dan lobak ungu mampu meningkatkan bilangan platelet darah pesakit demam denggi.

Testimoni pesakit demem denggi yang berikhtiar dengan Vivix



Disclaimer : Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

 

NUTRISI TEPAT JADIKAN TUBUH KITA SIHAT
Fb : Nor Aleesya Hafiz 

No comments:

Post a Comment