Search This Blog

Apr 8, 2017

TEKANAN DARAH TINGGI ATAU HIPERTENSI

Tekanan Darah

Tekanan darah adalah tekanan yang dikenakan terhadap pembuluh arteri semasa peredaran darah yang disebabkan oleh denyutan jantung. Tekanan darah di catatkan dalam dua angka iaitu angka diatas (tekanan darah sistolik) mengukur tekanan apabila jantung mengepam darah keluar dan angka yang dibawah pula (tekanan darah diastolik) mengukur tekanan apabila jantung berehat.


Tekanan Darah Tinggi

Darah Tinggi atau hipertensi merujuk kepada tekanan darah yang meningkat lebih tinggi dari tahap biasa. Pesakit yang mempunyai bacaan sekurang-kurangnya 3 bacaan tekanan darah yang melebihi 140/90 mmHg semasa berehat dijangka mempunyai tekanan darah tinggi.

Tekanan darah tinggi ini terjadi apabila saluran darah menjadi sempit dan sesak menyebabkan jantung terpaksa mengepam lebih kuat untuk mengatasi masalah itu. Bila saluran darah sempit, darah akan menekan lebih kuat ke dinding saluran darah untuk laluannya ke tisu badan. Lama-kelamaan mendapan lemak akan tersangkut dan terkumpul pada dinding menyebabkan arteri menjadi keras.

Faktor pengawalan terhadap tekanan darah

1. Memeriksa tekanan darah secara berkala
  • 2 kali setahun jika kadarnya normal
  • Lebih kerap jika didapati kadarnya tinggi atau jika anda mempunyai ahli keluarga yang menghidap darah tinggi, angin ahmar atau serangan jantung.
2. Tidak merokok
  • Nikotin dari asap rokok akan memasuki darah dan menyebabkan jantung berdenyut dengan lebih cepat. Nikotin juga menyempitkan saluran salur nadi halus dan memaksa jantung mengepam lebih kuat.
3. Makan secara sihat dengan mengurangkan pengambilan garam dan lemak
  • Garam - garam berlebihan di dalam darah boleh menyebabkan lebih banyakbair terpaksa disimpan didalamnya. Ini akan meningkatkan tekanan darah
  • Lemak - lemak berlebihan akan terkumpul di sekeliling dinding salur nadi dan menjadikannya tebal dan kejang.
4. Kekalkan berat badan unggul
5. Bersukan secara berkala
6. Elakkan pengambilan alkohol


Faktor lain yang berisiko mendapat tekanan darah tinggi

1. Jantina - kaum lelaki lebih mudah mendapat tekanan darah tinggi
2. Umur - darah tinggi meningkat mengikut umur
3. Keturunan - risiko mendapat tekanan darah tinggi adalah lebih tinggi.

Bagaimana vivix membantu pengidap tekanan darah tinggi atau hipertensi ini.


Selepas bertahun-tahun membuat kajian saintis menemui rahsia disebalik paradoks perancis terdapat pada resveratrol dalam wain merah. Tapi bagi yang muslim sudah tentu tidak boleh minum wain merah. Jadi dari mana kita yang muslim ni nak dapatkan resveratrol ni.

Sudah terang lagi bersuluh, dah tentulah dari shaklee yang menawarkan produk terbaik iaitu Vivix. Vivix shaklee yang diperbuat dari sumber semulajadi iaitu Anggur Muscadine, Lobak Ungu, Poligonum Cuspidatum dan Elderberry mempunyai resveratrol dan satu hidangan vivix mengandungi jumlah yang sama banyak seperti yang terdapat dalam 100 gelas wain merah. Dan yang penting vivix ini HALAL untuk muslim.

Resveratrol mampu untuk membantu mengurangkan keradangan, merendahkan LDL (kolesterol jahat) dan menjadikan arteri kita lebih sukar untuk tersumbat yang mana jika berlaku arteri tersumbat, maka akan berlaku lah masalah serangan jantung.

Resveratrol juga telah dikenalpasti untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan tekanan darah tinggi berlaku.

Disini ada beberapa perkongsian daripada pengguna vivix dan juga ahli keluarga mereka yang berihktiar dengan vivix untuk masalah mereka.

Testimoni darah tinggi 1

 
"Saya ingat lagi... Awal tahun 2013 ni, dapat call daripada kampung. Mak call bagitau darah naik 200... masa dengar tu kecut perut. Takut sangat... sebab last year, ada sorang costumer yang maknya kena stroke sebab darahnya naik over 200. Yang kisah ni nanti kita story lain.

So nak dijadikan cerita saya pun belikan mak sebotol vivix. Mak siap cakap.. "boleh2.. Lagipun mak dah mimpi bak nih...Rasa2 mak oleh baik minum ubat ko nih" Hehe.. so masa balik kampung tu memang sedih giler tengok mak. Terbaring.. Solat pun sambil baring. Makan tak lalu. Nak g toilet pun kena papah. Seb baik ada adik. Malam tu jugak begi dia 1 sudu teh vivix.

Easok pagi dalam kul 5.30 kitaorang dalam bilik ni tersedar sebab dengar bising-bising kat hall. Tengok-tengok rupenya mak tengah kemas hall.. Siap sapu lantai lagi.. Memang ligat.. Macam tak sakit. Mak cakap "bagus jiha ubat ko nih.. Badan sedap"..

Testimoni darah tinggi 2

"Saya Syorkan kat semua costumer saya supaya ambil vivix bagi yang ada darah tinggi.. berbaloi walaupun mahal.. wife saya ada darah tinggi yang kronik.. sejak consume vivix.. Alhamdulillah dia dah tak rasa pening lagi sekarang.. kalau naik tangga pun dah tak mengah macam dulu and dah dua bulan dia tak ambil ubat doktor specialist.. satu yang agak menggembirakan hati saya bila dia dapat melepaskan pergantugan dari ubat hospital. its up to you all.. kita hanya ikhtiar dan tawakkal selebihnya kuasa Allah". -Rosli Mohd Daud.

Testimoni darah tinggi 3


"Mak saya ada hipertensi. Dia sampai kena warder sebab tiba tiba kena stroke. Pastu Cholesterol level memang hi. Dia selalu penat, stress dalam kerja dan urus rumah. Dahlah saya jauh nak tengok tengok mak.

In the end, saya bagi vivivx. Paling best tengok muka mak berseri dah. Mak cik mak cik cakap kembali muda. Mak cakap, ubat darah tinggi yang banyak sangat tu dah tak yah makan pun okay. Mak lebih cergas dan sihat.

Alhamdulillah syukur. Vivix memang sangat perlu dalam seisi keluarga kami." -Nida Syam.

Vivix adalah supplimen atau makanan tambahan bukannya ubat. Walaupun ia terbukti menyihatkan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit.

Bagaimana untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

NUTRISI TEPAT JADIKAN TUBUH KITA SIHAT

NOI 0177274034

1 comment: