Search This Blog

Apr 29, 2017

BELL'S PALSY SEJENIS PENYAKIT WAJAH SENGET

Dalam dunia ni ada macam macam penyakit terjadi, penyakit yang biasa biasa sehingga lah penyakit yang kadang kadang kita sendiri pun tidak tahu namanya. Salah satu penyakit yang suka menyerang muka orang, wajah senget atau bell's palsy.

Bell palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

Biasanya penyakit ini bersifat sementara tetapi ada juga beberapa keadaan yang boleh menyebabkan kelumpuhan muka seperti barah otak, strok dan penyakit lain. Tetapi jika tiada sebab dapat dikenal pasti keadaan ini dikenali dengan nama palsi bell atau bell's palsi

Penyakit ini Biasanya boleh berlaku secara tiba-tiba dengan kelumpuhan sebelah muka namun dalam kes-kes tertentu Ia juga boleh melibatkan kelumpuhan kedua-dua belah muka.

Punca

Punca penyakit ini terjadi kurang di kenal pasti, mungkin disebabkan radang akibat jangkitan viral seperti herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga.

Disebabkan ia membengkak dan mampat dalam saluran tulang yang sempit, dipercayai keadaan ini boleh menyebabkan kerosakan atau perencatan pada saraf tersebut. Beberapa punca lain yang mungkin mempunyai kaitan dengan serangan bell's palsy seperti trauma, faktor sekeliling emosi dan metabolik tidak stabil.

Tanda-tanda penyakit Bell palsy

Antara tanda-tanda bell palsy termasuk:
  • Lumpuh pada sebelah muka yang menyebabkan kita rasa berat atau lemah atau kebas secara tiba-tiba yang membuatkan kita mengalami kesukaran untuk menutup atau mengerling mata pada bahagian yang terlibat 
  • air liur meleleh 
  • mengalami masalah di bahagian mata seperti mata berair secara berlebihan atau mata menjadi kering 
  • kehilangan keupayaan untuk merasa 
  • sakit pada bahagian dalam atau di belakang telinga 
  • kebas pada bahagian muka yang terjejas 
  • kepekaan terhadap bunyi meningkat (menjadi lebih sensitif kepada bunyi)
  • Kening kelihatan seolah-olah berkerut atau terangkat

Golongan yang berisiko mendapat mendapat bell's palsy

  • Wanita hamil dan memasuki fasa trimester ketiga 
  • Wanita yang baru lepas melahirkan bayi 
  • Mereka yang mempunyai ahli keluarga yang pernah diserang bell's palsy
  • Remaja 
  • Mereka yang mengalami stress 
  • Ada juga berlaku di kalangan kanak-kanak namun peratusannya sangat rendah
Sesetengah pesakit boleh merasai kelainan pada wajahnya beberapa hari sebelum diserang bell's palsy seperti rasa kebas sakit bahagian telinga dan rasa kelainan pada lidah.

Rawatan

Hampir 50 peratus pesakit boleh pulih dalam masa dua hingga tiga minggu malah ada menunjukkan pemulihan dalam tempoh 10 hari tanpa senjata rawatan putus khusus kursus rawatan khusus.

Ada juga yang mengambil masa lebih kurang setahun untuk pulih dan ada juga yang tidak pulih sepenuhnya di mana wajah mereka kekal menunjukkan mengalami Bell palsy.

Doktor Biasanya akan memberi pesakit ubat makan steroid kortikosteroid dengan dosa yang tinggi pada peringkat awal serangan selama dua minggu yang akan berkurangan sehinggalah pesakit menunjukkan peningkatan.

Pesakit yang menunjukkan kelumpuhan menyeluruh terutama melalui petunjuk mata dan mulut tidak boleh ditutup pada bahagian terjejas dirawat dengan pembedahan khas.

Bagi masalah yang dikenalpasti berpunca daripada radang, doktor akan memberi antiviral berserta steroid namun dalam kebanyakan kes yang berlaku, steroid dilihat lebih berkesan berbanding antiviral. Pesakit juga perlu melindungi mata mereka daripada terdedah dengan memakai pelindung dan menitis ubat cecair bagi mengelak mata menjadi kering akibat kesukaran mengerdip mata.

Rawatan fisioterapi kadangkala diberi kepada pesakit bagi membantu menguatkan otot terjejas dan sebagai stimulasi kepada saraf yang terlibat . Jenis-jenis fisioterapi yang biasa diberi kata adalah urutan muka, senaman untuk muka dan stimulasi elektrik Namun berdasarkan daripada kajian fisioterapi tidak membantu sepenuhnya.

Bagi masalah Bell palsy yang berlanjutan pembedahan membetulkan saraf muka mungkin membantu. Pelbagai teknik pembedahan dikenalpasti membantu masalah ini antaranya pembedahan membetulkan tulang yang terjejas, pembedahan mengembalikan senyumannya (smile sugery) antara prosedur yang dicadangkan bagi mengembalikan wajah pesakit.

Vivix sebagai ikhiar untuk penyakit bell's palsy.

Keistimewaan Vivix Shaklee

Memperbaiki DNA

Setiap hari tubuh kita mengalami kerosakan DNA salah satunya akibat radikal bebas yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat vivix membantu melambatkan Dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut vivix

Memperbaiki tenaga sel

semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga ini akan menurunkan fungsi sel.

Vivix membantu menguatkan sel tubuh membantu meningkatkan fungsi otak kardiovaskular imuniti dan sendi.

Vivix Shaklee minuman campuran botani melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix mengandungi ramuan unik botani shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Vivix juga adalah suplemen yang tinggi dengan antioksidan dan resveratrol, yang terbukti secara klinikal boleh memperbaiki sehingga ke peringkat sellular. Vivix mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak serta abnormal.

Testimoni ambil vivix kerana bell's palsy



Disclaimer : Ini adalah perkongsian peribadi dari mereka yang berikhtiar dengan vivix untuk masalah mereka. Hasilnya mungkin berbeza untuk setiap individu. Walaupun vivix terbukti secara saintifik menyihatkan badan, tetapi ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuh atau memulihkan penyakit. Vivix hanya supplemen atau makanan tambahan untuk semua yang memerlukan.

Bagaimana cara untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat

No comments:

Post a Comment