Search This Blog

Apr 9, 2017

BARAH PAYUDARA ATAU KANSER PAYUDARA

Apa itu Barah / Kanser Payudara ?

Barah merupakan antara kumpulan penyakit yang terjadi apabila berlaku ketidak seimbangan tindak balas sel dalam badan. Pada kebiasaannya, sel-sel badan kita akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh kita.

Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu ini akan menjadi ketumbuhan

Barah Payudara (Breast Cancer) merupakan ketumbuhan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Ianya berkembang melalui proses pembahagian yang melebiki kadar keperluan organ serta seterusnya menyerang organ serta tisu-tisu yang berhampiran.

Sel barah ini juga mampu untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal sekaligus memasuki saluran darah serta system limfa. Inilah caranya bagaimana penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain para pengidapnya.

Faktor utama kanser payudara ini tidak dapat dipastikan lagi tetapi faktor berikut mungkin menambahkan risiko wanita menghidap barah payudara.
  • Usia meningkat
  • Keturunan atau ada ahli keluarga yang menghidap kanser payudara
  • Telah mendapat barah pada satu payudara
  •  Mula datang haid awal ( sebelum umur 12 tahun) atau putus haid lewat (selepas umur 50 tahun)
  • Tidak pernah lahirkan anak atau melahirkan anak pertama pada umur melebihi 30 tahun
  •  Mengambil jenis makanan yang mengandungi banyak lemak haiwan.
Tanda-tanda awal Barah Payudara
  • Puting berdarah
  • Ketulan atau perubahan ketebalan di payudara atau di bawah ketiak
  • Puting payudara yang terasa tegang dan sakit
  • Puting payudara tertarik ke dalam
  • Perubahan saiz dan bentuk payudara
  • Permukaan kulit payudara, sekeliling puting atau puting  bersisik, merah dan bengkak. permukaan kulit boleh kasar atau berliang seoah-olah seperti permukaan oren.
Jika anda mempunyai tanda-tanda seperti diatas segera lah berjumpa doktor dan membuat pemeriksaan supaya penyakit dapat di kesan dan dirawat daripada awal.

Langkah-langkah pencegahan kanser payudara
  • Semua wanita yang berusia 20 tahun dan lebih perlu melakuka pemeriksaan sendiri payudara (PSP) setiap bulan sepanjang hayat mereka yang melebihi 30 tahun perlu mendapatkan pemeriksaan oleh seorang doktor atau kakitangan perubatan yang lain setiap tahun.
  • Wanita yang berumur 40 tahun ke atas perlu membuat ujian saringan Mammogram dan Ultrasound.
  • Pemeriksaan payudara secara tetap akan membolehkan seseorang wanita mengesan kanser payudara pada peringkat yang awal dimana rawatan adalah lebih berkesan.
Vivix sebagai ikhtiar untuk pesakit kanser payudara

Menurut kajian yang dibuat oleh University of Mossouri pada  Oktober 2013, lebih banyak sel kanser yang mati jika pesakit dirawat menggunakan gabungan resveratrol dan terapi berbanding dengan terapi sahaja.

Disinilah peranan vivix dalam membantu pesakit kanser payudara kerana dalam vivix terdapat RESVERATROL.Resveratrol telah terbukti berkesan melalui beberapa kajian saintifik untuk memulihkan sel-sel DNA yang rosak. Kajian juga ada menunjukkan bahawa resveratrol (kandungan utama vivix) boleh bertindak sebagai antioksidan dan anti radang.

Dalam satu kajian 2008 pada kultur sel, resveratrol membantu menyekat perkembangan kanser payudara di peringkat awal. Diterbitkan dalam Penyelidikan Pencegahan Kanser, kajian itu mendapati bahawa resveratrol membantu menghalang estrogen dari bertindak balas dengan molekul DNA dan membentuksebatian yang menandakan permulaan pembentukkan sel kanser.

Bagaimana pula kata mereka yang megambil vivix sebagai ikhtiar untuk bebas dari kanser payudara.



Ni akak nak cerita ni akak pengidap sakit payudara. Alhamdulillah.. sekarang ni akak dah ada keyakinan diri sebab vivix telah membantu akak. akak suka pada vivix sebab dia mudah untuk diminum tak payah lagi akak dok blender ramuan ramuan herba yang lain sebab dalam vivix semua ada. so setiap pagi vivix jadi sarapan pagi akak. yakinlah pada vivix, cuba dulu baru tau, tapi bukan untuk satu botol, akak dah makan lima masuk enam botol dan akak berterima kasih pada adik telah memperkenalkan akak.




Bagaimana untuk mendapatkan VIVIX SHAKLEE

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 untuk respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

ATAU

NUTRISI TEPAT JADIKAN TUBUH KITA SIHAT

NOI 0177274034

No comments:

Post a Comment