Search This Blog

Sep 14, 2016

Beza ESP dan Soya lain

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini, mari kita berkenalan dengan kacang soya. rasa nya ramai je yang tau rupa kacang soya tu macam mana kan. Dan mungkin kebanyakan antara kita suka dengan air soya, tau fu fa, tauhu, tempe, kicap dan sebagainya yang mana semua ini berasal daripada kacang soya.


Kacang soya ini ialah sejenis tumbuhan yang berasal dari Asia Timur. Pokoknya yang tegak dan rimbun berukuran sehingga 70 sentimeter. Bunganya berbentuk gumpalan dan bewarna putih atau ungu.


Kacang soya adalah legume berprotein tinggi yang ditanam sebagai makanan bagi manusia dan ternakan. Perkataan soy diambil daripada perkataan bahasa jepun shoyu (kicap).

Kacang soya dianggap sebagai sumber protein lengkap. Protein yang mengandungi sejumlah besar kesemua asid amino penting yang diperlukan oleh tubuh manusia kerana ketidakupayaan badan manusia bagi menghasilkannya. Dengan sebab ini, kacang soya amat penting bagi kebanyakan pemakan sayuran. Protein kacang soya pada asasnya sama dengan biji legum lain (pulses). 

Dah kenal kacang soya kan jadi apa bezanya dengan kacang soya yang shaklee guna untuk produknya. Mestilah ada beza, kerana shaklee hanya menggunanakan bahan yang organik dan bermutu tinggi sahaja. 

Beza Soy Protein Shaklee dengan produk soya lain.

Kebanyakan produk soya diproses dengan alkohol. Cara ini sahaja bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah membentuk pencemaran bersilang dengan bahan-bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan. Soy protein shaklee dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavon genistin dan daidzin yang kritikal demi membekalkan keseluruhan kebaikan soya.

Shaklee menggunakan soya bukan GMO yang diproses pada suhu rendah serta menggunakan pensijilan Identity Preserved Programe (IPP) bagi memastikan kacang soya bebas daripada sebarang perubahan genetic dari anak benih hingga pengeluarannya.

Antibodi juga adalah terdiri dari jenis-jenis protein.

Mengikut Jurnal Nutrisi Klinikal Amerika, kekurangan protein di kalangan warga tua mendatangkan pelbagai jenis penyakit yang berkaitan dengan sistem imuniti.

Dari kajian yang dibuat terhadap wanita-wanita di China yang mengambil soya secara rutin, mereka yang mengambil lebih banyak hidangan soya didapati menghadapi risiko kanser payudara lebih rendah daripada wanita yang jarang makan soya.

Walaupun terdapat percanggahan dalam hal soya ini, yang mana sesetengah penyelidik berpendapat bahawa soya mengandungi phytoestrogen yang boleh menyebabkan kanser, namun pro-soya mengeluarkan kenyataan bahawa isoflavones (estrogen yang terdapat dalam soya) adalah lemah dan tidak memberi kesan kepada tubuh sebagaimana estrogen semulajadi dalam tubuh manusia iaitu estradiol. Malah menurut pro-soya, isoflavones bila bertindakbalas dengan estradiol, ia menjadi sejenis bahan yang boleh mencegah kanser.


Jika anda mencari protein yang sedap enak lagi di sukai memang saya sarankan ESP Shaklee. Proses pembuatannya dijaga dengan teliti dari pokok hingga menjadi serbuk yang mudah dibancuh dan diminum. Anda tidak perlu bimbang atau risau kerana ESP bukan lah satu-satunya penyebab penyakit kronik. Ramai yang mengamalkan ESP dan tahap kesihatan mereka bertambah baik.

Noi 0177274034

No comments:

Post a Comment