Search This Blog

Dec 12, 2017

Waktu tidur terganggu bila kaki kejang. Bagaimana nak mengatasinya.

Dua tiga hari ni asik terlupa nak telan vitamin kesayangan, bila badan dah letih kaki dah lenguh, konon konon nak la baring kejap, akibatnya bukan kejap sampai kepagi, tu yang asik culas je. Bila dah culas suplemen ni tetengah lena dibuai mimpi tetiba tersedar tapak kaki, betis terasa sakit yang amat sangat macam nak menangis. Nak kata sejuk sangat ekon pun tak on. Kita ni dalam gelap tekial kial nak melegakan kaki yang sakit, dok meraba-raba nak capai minyak urut. Nak bangun kaki dah sakit.  Kalau kena sebelah je tak pe juga ni dua dua belah kaki kejang. Memang sebelum tido standby minyak kat sebelah katil, so macam tangan ada mata kan tolong cari minyak urut tu. Sampai hari ni tak mengecewakan sentiasa jumpa 😄😄😄


Dapat capai minyak urut, urut la lebih kurang sampai hilang sakit sambung la tido. Ini la akibat kekurangan kalsium dalam badan. Effect dia sangat sakit.  

Masalah kejang kaki selalu terjadi bila orang tu kali pertama bersukan tanpa meregangkan badan terlebih dahulu, badan jadi tekejut, para atlit dan juga wanita yang sedang hamil. Kejang kaki boleh dikatakan masalah biasa yang terjadi semasa hamil, dan ia biasa berlaku terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga. Ia dikatakan berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot anda menjadi kejang.

Punca lain terjadinya kejang kaki semasa hamil

Kejang kaki semasa hamil mungkin disebabkan beberapa punca berikut iaitu
  • Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah. Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda.
  • Uterus (rahim) anda yang semakin membesar memberi tekanan ke atas salur darah besar pada kaki anda serta kesan daripada hormon kehamilan iaitu progesteron, boleh memberi kesan kepada otot kaki anda.
  • Seperti mana berlari, bersukan, atau sekadar berdiri sepanjang hari boleh membuat otot anda letih, begitu juga kandungan anda yang sarat ini.
Tapi jangan risau, kejang kaki ni walau menyakitkan, ia tidak merosakkan otot betis anda.



Dengan mengambil makanan yang mengandungi kalsium juga boleh mengelakkan terjadinya kekejangan kaki bagi wanita hamil.

Bagaimana cara untuk melegakan kejang kaki.

Dengan membuat sedikit regangan akan membantu anda melegakan kejang kaki.

Mulakan dengan menegakkan kaki dan gerakkan tapak kaki perlahan-lahan. Mula-mula, anda akan berasa sakit tetapi perlahan-lahan kesakitan itu akan hilang.

Selain itu, dengan mengurut otot yang kejang itu juga boleh melegakan kekejangan. Nak lagi best urut dengan minyak panas tapi bukan minyak yang dipanaskan ye.

Jalan perlahan-lahan sehingga kesakitan benar-benar hilang dan anda boleh berjalan seperti biasa.

Ostematrik mampu mengelakkan masalah kejang kaki.

Selain menngambil makanan yang mengandungi kalsium, suka untuk saya sarankan kepada wanita hamil mengambil set kehamilan lengkap dari shaklee. Dalam set kehamilan shaklee ada mengandungi Ostematrix.

Apa kelebihan Ostematrix ni.

Wanita hamil memerlukan 1000mg-1300mg kalsium sehari. Setiap 1 biji ostematrix ini mengandungi 250mg kalsium. Jadinya pengambilan 4 biji ostematrix setiap hari sudah memadai bagi wanita hamil.

Selain Kalsium, Ostematrix ini juga mengandungi Magnesium dan Vitamin D. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya. Vitamin D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi.

Tidak mengandungi lemak berbanding bagi wanita hamil yang hanya bergantung dengan produk tenusu.

Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi wanita hamil serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. Sekiranya wanita hamil kekurangan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakkan gigi kepada ibu itu sendiri. Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.

Testimoni Pengguna Ostematrix semasa hamil

Artikel Lain :

Noi 0177274034

No comments:

Post a Comment