Search This Blog

Dec 8, 2017

5 tips untuk membantu anda memilih sumber protein yang betul

Protein terdiri daripada amino asid yang merupakan blok dalam penghasilan setiap sel. Badan kita mengunakan protein untuk membina dan membaiki tisu. Ia juga penting dalam menghasilkan otot, kulit, tisu, tulang, sendi, rambut, darah dan pelbagai organ penting yang lain.

Kepentingan protein juga dikaitkan dalam penghasilan enzim, hormon, haemoglobin dan antibodi. Walaupun protein digunakan untuk pertumbuhan, penyelenggaraan dan pembaikan, ia juga digunakan dalam penghasilan glukos untuk keperluan tenaga apabila badan memerlukan.

Walaupun sekarang ini banyak sumber protein yang boleh kita dapati, tapi yakinkah kita protein yang kita ambil sekarang ni selamat dan mencukupi untuk keperluan tubuh badan kita. Bagaimana pula anda semua membuat pilihan untuk memilih sumber protein yang betul dan tepat untuk keluarga anda.


Disini saya nak share tips bagaimana untuk memilih sumber protein yang betul.

1. Protein tumbuhan atau protein berasaskan haiwan
Kedua-dua protein tumbuhan dan berasakan haiwan mengandungi protein yang sama. Walaubagaimanapun, sumber berasaskan haiwan seperti daging merah atau ayam mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya dan berpenyakit. Protein soya lebih mudah dihadam, terutamanya di kalangan warga tua.

2. Kandungan Kolesterol Tinggi atau Kolesterol Rendah
Protein berasaskan tumbuh-tumbuhan mengandungi sifar kolesterol jika nak dibandingkan protein berasaskan haiwan.

3. Kandungan Tinggi Lemak atau Rendah Lemak
Ayam mengandungi lemak tepu dan transfat. Manakala protein berasakan tumbuhan bebas daripadanya. Jadi, makanlah kacang, biji-bijian, tauhu dan bijirin penuh yang memberikan anda protein tanpa lemak berlebihan.

4. GMO atau Bukan GMO
GMO (Organisma yang diubahsuai secara genetik)  ialah tumbuhan, haiwan, mikroorganisma atau organisma lain yang genetiknya telah diubahsuai menggunakan pengubahsuaian genetik atau teknik kejuruteraan. GMO ini telah dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan.

5. Sumber Semulajadi atau Sumber yang di proses
Seboleh mungkin dapatkan protein anda dalam keadaan semulajadi. Makanan yang diproses mungkin kehilangan kandungan nutrien. Apabila anda tidak mendapat protein yang mencukupi daripada diet anda,  anda boleh memilih serbuk protein berkualiti tinggi yang memberikan asid amino dan kalsium untuk menguatkan tulang serta gigi.

ESP memberikan tenaga berterusan, berasaskan protein tumbuhan yang berkualiti tinggi

  • Membekalkan 14g protein berasaskan tumbuhan
  • Mempunyai skor PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score)  1.0 nilai tertinggi protein keterhadaman dan protein yang paling berkualiti
  • Mengandungi 9 asid amino
  • Tinggi dengan kalsium
  • Tanpa kolesterol
  • Protein soya membantu menurunkan paras kolesterol.
Jadi sekarang anda dah tau apa yang perlu anda titikberatkan untuk memilih sumber protein anda. Bagi saya setakat ini protein berasaskan soya dari shaklee memang menjadi pilihan kerana menepati ciri ciri pemilihan sumber protein yang betul.

http://kaknoi.wasap.my/

No comments:

Post a Comment