Search This Blog

Dec 20, 2017

Makanan penggalak susu ibu

Semua ibu digalakkan menyusui anaknya dengan susu ibu sahaja dari lahir hingga berumur enam bulan dan meneruskannya sehingga mencapai dua tahun. Makanan pelengkap perlu diberikan mulai bayi berumur enam bulan. Tetapi ada juga ibu yang tidak dapat menyusukan bayinya sendiri atas sebab dan alasan tersendiri. Walaubagaimanapun bagi ibu ibu yang tidak dapat menyusukan bayi mereka sendiri, mungkin boleh mencari ibu susuan untuk bayi mereka jika mereka menginginkannya.
 

Penyusuan susu ibu secara eksklusif selama enam bulan pertama sangat penting. Ini dapat mengurangkan bayi terkena cirit birit dan jangkitan secara tak langsung dapat mengurangkan risiko kematian bayi. Selain itu, dengan memberi susu ibu dapat mengurangkan risiko jangkitan sistem pernafasan kepada bayi. Bayi juga akan mendapat antibodi yang sempurna untuk melindungi bayi daripada jangkitan penyakit. Susu ibu juga dapat membantu dalam pembentukkan tulang, rahang, gigi dan pertururan yang baik.

Makanan yang boleh menggalakkan penghasilan susu ibu

Dalam tempoh berpantang dan selepas berpantang ibu ibu dinasihatkan untuk sentiasa mengambil makanan yang berkhasiat dan minum air kosong secukupnya bagi memperbanyakkan penghasilan susu. Ada juga makanan tambahan lain yang boleh ibu ibu amalkan bagi tujuan memperbanyakkan penghasilan susu ibu seperti

Kurma
Kurma mrmpunyai kandungan kalsium dan zat besi yang sangat tinggi. Kurma juga bagus untuk memberikan tenaga kepada ibu. Boleh di makan terus atau dibuat jus yang diminum sebagai milk booster. Ada juga yang merendam kurma semalaman dan diminum airnya.




Habatussauda (jintan manis) 
Digunakan sebagai milkbooster dengan meminum air rebusannya. Minuman ini boleh diamalkan 2 hingga 3 kali seminggu. Oleh kerana sifat semulajadi habatussauda yang menberi haba dan memanaskan badan,  ia dapat mrlancarkan penghasilkan susu ibu.



Helba
Rendam 1 hingga 2 sudu besar helba ke dalam segelas air panas, kemudian minum airnya setelah disejukkan. Air rendaman helba ini boleh diamalkan setiap hari. Helba juga dapat membantu melancarkan proses penghadaman.


Pengambilan makanan tambahan lain 

Selain mengambil makanan berkhasiat, minum air secukupnya , elakkan pengambilan makanan yang boleh membantutkan penghasilan susu seperti semua jenis air batu, ais krim  dan sebagainya, pengambilan supplemen juga penting bagi melengkapkan nutrien dalam tubuh badan ibu disambping memberi tenaga kepada ibu. Antara supplemen yang boleh saya cadangkan adalah Set Penyusuan Shaklee.

Vitamin C - membantu meningkatkan kandungan antibodi dalam badan dan susu ibu. Sekiranya ibu ibu yang mengalami masalah puting susu luka, ianya akan cepat sembuh dan yang lebih istimewa vitamin c sangat baik untuk kulit ibu ibu dan juga anak anak yang menyusu, menjadikan ia sekata, bersih, cerah dan berseri.

Vita-lea - mulitivitamin yang lengkap dengan 12 vitamin, 7 galian, dan zat besi, itulah istimewanya vita-lea, lengkap dengan zat besi yang memang sangat  diperlukan dan penting untuk tumbesaran bayi anda. Doktor juga akan menasihatkan supaya para perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar para ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah atau menyusukan bayi.

B complex - vitamin yang sangat istimewa iaitu vitamin anti stress. Membantu mengatasi kelesuan, mengimbangi hormon, menukarkan makanan kepada tenaga, menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi, dan mengurangkan risiko kecacatan otak dan tulang belakang.

Alfalfa - membantu memperbanyakkan susu ibu, dan ia sememangnya telah lama digunakan sebagai agen penambah susu di negara barat.

Energizing Soy Protein - Komponen utama susu ibu adalah protein dan kalsium. Jadi pengambilan ESP (energizing Soy Protein) dan Ostematrix sangat sangat penting dan membantu mempercepatkan penghasilan susu ibu dan memekatkan susu ibu seterusnya menjadikannya lebih berkualiti dan bayi anda akan mudah kenyang dan kurang meragam.

ESP juga adalah bonus kepada para ibu untuk mengembalikan bentuk badan seperti sebelum hamil.. Kerana ia memberikan rasa kenyang yang lebih lama dan mencantikkan kulit ibu..

Lecithin - Apabila susu yang tidak dikeluarkan habis akan terkumpul dalam salur susu dan lama kelamaan  ia akan termendap dan terjadi ketulan (ketulan yang berupa lemak). Jadi lecithin berfungsi untuk menguraikan lemak-lemak disalur susu yang berupa ketulan. Pengambilan 1200mg lecithin 3 ke 4 kali sehari dapat membantu dalam mengelakkan  bengkak susu.

Pengambilan supplemen ini hanyalah sebagai pelengkap bagi memenuhi apa yang tubuh ibu perlukan. Bila tubuh ibu mendapat apa yang diperlukan dengan sempurna maka penghasilan susu dapat dihasilkan dengan mudah. Walaupun begitu pemakanan seimbang dan berkhasiat adalah penting untuk diambil oleh ibu.

Cara paling mudah nak dapatkan Set Penyusuan Shaklee

Boleh terus menghubungi saya di talian 017 7274034 (kak noi) atau http://kaknoi.wasap.my/ untuk respond segera. Saya juga ada menyediakan perkhidmatan Cash On Delivery di sekitar kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sungai Ramal dan kawasan-kawasan berdekatan

Perkhidmatan Pos laju juga boleh di aturkan ke seluruh Malaysia setiap hari kecuali hari cuti.

Atau anda boleh membuat belian sendiri dengan "klik" gambar di bawah



Nutrisi tepat jadikan tubuh kita sihat
ID : 1148183

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit

No comments:

Post a Comment