Search This Blog

Dec 4, 2017

Tips untuk membantu meningkatkan sistem imunisasi anak-anak.

Anak anak merupakan permata hati setiap ibu bapa. Kesihatan mereka menjadi keutamaan kita. Rasanya semua ibu bapa akan berkata biarlah kita yang sakit jangan mereka yang sakit, bila tidak sampai hati melihat mereka menanggung kesakitan. Tapi itulah ujian dan dugaan kita sebagai ibu bapa dalam menjaga mereka.

Pengalaman saya sendiri, menjaga anak yang masa tu berusia kurang dari satu tahun di tahan di wad kerana cirit birit bersama darah. Kata orang anak anak ni nak membesar macam macam sakit dia datang. Tengok pada fizikalnya macam sihat tak sakit tapi keadaan dalamannya kita tak tahu. hari pertama dalam wad dah kena cucuk untuk masukkan air dan antibiotik. Masa kena cucuk tu hati sayu sangat, kalau boleh bertukar tempat biarla kita di tempat dia.



Selepas lebih kurang seminggu dok berkampung dalam wad, baru la dapat keluar itupun hospital bekalkan lagi antibiotik untuk dihabiskan dirumah. Alhamdulillah selepas tu tiada lagi kejadian berak berdarah. Punca sampai sekarang tak tahu kenapa. Masa di wad tu ada juga scan perut nak tau punca tapi tak juga jumpa.

Dugaan kita mungkin tak sehebat ibu bapa lain, mungkin pengalaman saya ni sikit je tapi kalau boleh dah tak nak la sakit sampai kena tahan kat wad, kesian sangat. Sebab tu sekarang ni,kalau boleh memang nak elakkan anak anak jatuh sakit. Saya memang beri anak anak makanan tambahan untuk meningkatkan sistem imunisasi mereka. Anak anak saya ni pun jenis memilih makanan. Lagi la sekarang dah pandai nak makan yang sedap aje. Kita ikhtiar tapi kalau dah di takdirkan nak sakit tu, kita cuba terima juga.

Saya nak share tips bagaimana nak membantu meningkatkan sistem imunisasi anak-anak kita. 

Ikan berminyak

Asid lemak omega-3 mempunyai banyak manfaat kesihatan dan ditemui dalam ikan berminyak (salmon, mackerel, herring, tuna segar), minyak sayuran dan biji sesawi, walnut, kacang pecan, kacang hazelnut, flaxseeds dan sayur-sayuran berdaun hijau.

Cuba masukkan ikan dalam diet anak anda dua kali seminggu.

Beberapa kajian mendapati omega-3 juga boleh memberi manfaat untuk melawan jangkitan pada kanak-kanak.


Ambil diet makanan yang berwarna “pelangi’


Biarkan si kecil menikmati warna “pelangi” daripada pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran.

Semua buah-buahan dan sayur-sayuran menawarkan vitamin dan mineral yang berbeza mengikut warna yang berbeza.

Jadi, ia adalah penting untuk anak kita mendapat pelbagai vitamin dan mineral yang baik.

Contohnya, vitamin C dan karotenoid boleh didapati dalam buah-buahan dan sayuran berwarna merah, kuning dan oren.

Vitamin ini mempunyai kualiti untuk meningkatkan sistem imun yang membantu badan menghasilkan sel darah putih yang bertanggungjawab melawan jangkitan.

Rahsia tidur

Kita juga patut meningkatkan masa tidur anak-anak kita.

Ia diketahui bahawa kekurangan tidur boleh membuat kanak-kanak lebih mudah terdedah kepada penyakit dengan mengurangkan sel-sel pembunuh semula jadi mereka yang membantu jangkitan sistem imun.

Jumlah tidur kanak-kanak bergantung kepada umur mereka.

Sebagai petunjuk umum, bayi yang baru lahir memerlukan 18 jam sehari, kanak-kanak kecil sehingga 13 jam dan kanak-kanak berumur 3-12 tahun sehingga 12 jam sehari.

Penyusuan susu ibu

Jika anda mampu untuk menyusukan bayi anda, teruskan selama yang boleh.

Kita sering mendengar tentang manfaat perlindungan imuniti dari susu ibu dan anda digalakkan untuk menyusukan bayi yang baru lahir.

Apa yang kita tidak diberitahu adalah menyusu badan boleh menjadi sangat sukar dan ia tidak mudah untuk semua ibu.

Walaupun ia adalah untuk beberapa hari, bayi anda akan menerima sumber yang kaya dengan antibodi dan sel darah putih yang terdapat dalam susu ibu.

Ini amat penting untuk membangunkan sistem imun yang sihat.



No comments:

Post a Comment