Search This Blog

Feb 22, 2018

Rahsia Hobi, bermanfaatkah kepada kita

Dulu hobi saya suka membaca tapi yang dibacanya novel, komik, majalah ujang. Sebab zaman kanak kanak saya bekalan elektrik lambat masuk, so kalau kata nak tengok tv tu memang ada masa tertentu sahaja. Jadi kebanyakkan masa selain bermain amik buku baca je la.  Bila dah masuk alam pekerjaan dah kurang masa nak membaca, masa tu kerja 12 jam. Tempoh perjalanan dari rumah ketempat kerja amik masa agak lama, jadi dalam perjalanan pergi balik kerja memang nak tido je.

Sekarang kalau ada peluang dapat la menonton tv, tu pun tak boleh lama, sekejap je. Tengok tv pun, bukan layan drama melayu sangat, saya lebih suka tengok CSI, NCIS, Criminal mind, Mc Gyver dll la. Cerita aksi fiksyen cam spiderman, batman, superman, thor, ntah hape lagi tajuk filem aksi semua kite layan. Tapi.....

Tapi sejak dah ada anak ni tv tu dah kena konquer ngan diorang. So kita pun beralih la hobi. Ada semak phone ni, ape lagi download game la. Ada satu masa tu memang phone ni penuh ngan segala mak nenek game sampai bateri phone abis sebab main game.

Tapi banyak banyak game cepat bosan last2 tinggal satu je game. Yang ni memang saya suka sangat main kalau ada masa lapang. Game ni kalau main memang nampak macam buang masa tapi disebaliknya dia buat kita tak putus asa. Nak lepas satu level bukan senang, life dia bagi 5 je, kalau habis kena tunggu dia refill life. Kat situ je dah mengajar kita untuk sabar menunggu life tu full.


Kalau nak dikaitkan dengan kehidupan seharian, jangan kita putus asa dengan ape yang kita usahakan sekarang ni. Nak pergi dari satu level ke satu level bukan senang, jatuh dan bangun semula. Kalau baru nak melangkah dah give up memang tak jadi hape la.


Mungkin pada org lain main game buang masa tapi kita pun bukan mengadap sepanjang masa, bila kita rasa bosan dan nak kurangkan stress kita layan la kejap game tu. Life dia dah habis kita berhenti la, sambung kerja lain pulak. Ada orang main game tak hilangkan stress makin menambah stressnya. Tapi tidak bagi saya, saya anggap permainan tu sebagai satu perkara yang menyeronokkan, dan mengajar kita kesabaran. 

No comments:

Post a Comment