Search This Blog

Feb 21, 2018

Masa depan kita, kita yang tentukan sekarang

Rasanya semua orang dalam dunia ni mesti mengimpikan kehidupan yang senang, mudah nak ape saje cakap mesti dah ada depan mata. Tapi dalam kehidupan sebenar, kalau macam tu tak ada la cabarannya. 


Kalau macam tu, macam dah tahu ape nak jadi hari esok dah tak ada suprisenya. Keseronokan dalam kehidupan bila kita harus sentiasa bersedia untuk menghadapi hari esok.  Dan kalau la kehidupan itu semudah abc semestinya kita tidak menghargai kehidupan itu sebab senang dapat tak perlu bersusah payah. 

Jadi bila dah tahu diri tu tak berapa nak senang kita mesti berusaha untuk menyenangkan diri kita. Itu lah yang menjadikan kita lebih menghargai peluang yang ada. Mungkin hari ini kita nampak macam jurujual yang mencari sesuap nasi, esok lusa mana tahu kita la bos. 

Dalam masa 10 tahun akan datang, masa tu dah hampir 21 tahun berkhidmat di sektor awam. Kalau ada rezeki harapnya masa tu boleh pencen awal. Tapi kalau ikut tahun servis memang tak boleh pencen lagi la. Dan masa tu kita tak boleh nak ramalkan apa yang akan jadi tapi kita mash boleh rancangkan sesuatu kan. 

10 tahun lagi, masa ni kakak dah habis sekolah, tengah tunggu panggilan sambung belajar. Sementara tu mungkin dia akan cari kerja sambilan atau hadiri apa apa kursus yang dia minatdan sesuai. Abang haikal, kakak ya masih bersekolah menengah dan baby sara masa tu sekolah darjah 4. Kewangan masa tu dah lebih stabil, melihat anak anak membesar dengan bijak. Dan masa tu saya mungkin sudah bertukar tempat kerja. 

Semoga bila sampai masa tu, apa yang kita imoikan sekarang dah tercapai. 

No comments:

Post a Comment