Search This Blog

Oct 12, 2016

PUNCA DAN SEBAB SEMBELIT

Assalamualaikum...

Setelah mengetahui apa yang di maksudkan dengan SEMBELIT kini kita kupas pula apa yang menjadi punca kepada masalah sembelit ini. Kebanyakan masalah sembelit membabitkan golongan usia pertengahan dan banyak terjadi kepada wanita muda. Ramai wanita muda yang suka memilih untuk menahan buang air besar jika berada dikawasan awam yang mempunyai tandas yang kotor dan berbau disebabkan berasa geli.

Tabiat melengah-lengahkan proses pembuangan air besar juga dipercayai menyebabkan perut kembung malah boleh mengakibatkan usus menjadi malas dan ini menyebabkan pergerakan najis di dalam usus menjadi lambat atau tidak bergerak sekali gus menyebabkan usus tersumbat.

Apabila najis sudah sampai di rektum, ia akan memberi signal kepada otak untuk memberitahu, bahawa sudah sampai masa untuk ke tandas. Tetapi apabila kerap berlengan ketandas, usus menjadi kurang sensitif dan otak tidak lagi boleh mencerna isyarat itu. Akhirnya individu tersebut lebih selesa untuk tidak ketandas.


Antara Sebab Lain yang Menjadi Punca Sembelit

1. KURANG MINUM AIR - Kebiasaannya kita perlu minum kira-kira 8 gelas air atau 2-3 liter air bergantung kepada berat kita setiap hari untuk memastikan proses pencernaan berjalan lancar. Kekurangan cecair dalam badan akan menyebabkan berlakunya kesukaran membuang air besar. Ini berpunca dari proses penghadaman yang terganggu akibat kekurangan cecair.

2. KURANG CERGAS ATAU TIDAK BERSENAM - Bila kita malas nak bersenam badan jadi tidak aktif bergerak, ini juga boleh mengganggu sistem penghadaman. Amalkan senaman ringan untuk memastikan badan sentiasa kekal cergas. 

3. STRESS ATAU TEKANAN - Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa stress atau tekanan juga boleh menyebabkan berlakunya sembelit. Saraf yang berfungsi mengatur sistem penghadaman boleh terganggu prosesnya bila seseorang berada dalam keadaan tertekan atau stress dan ini akan menyebabkan berlakunya kesukaran untuk membuang air besar.

4. WANITA MENGANDUNG - Sistem hormon dan saraf seseorang wanita mengandung akan menjadi tidak stabil, ini mengakibatkan wanita tersebut mengalami sembelit yang kadang kala boleh menjadi agak kronik juga.

Kesan akibat sembelit 


Bagi mengelakan sembelit berulang, ada beberapa perkara yang boleh kita lakukan untuk mencegah sembelit seperti
  • Minum air dengan cukup
  • Melakukan Senaman 
  • Mengambil makanan yang banyak serat dari buah-buahan, roti gandum dan lain-lain
  • Kurangkan atau jangan minum minuman yang mengandungi kafein
Bagaimana pula SIMPTOM orang yang sembelit. kita sambung entry seterusnya....

No comments:

Post a Comment