Search This Blog

Feb 8, 2016

Vivix & sakit sendi

Sakit sendi ni biasanya di kaitkan dengan mereka yang sudah berusia tetapi kita kena ingat juga ya, tidak semestinya penyakit ini hanya menyerang mereka yang sudah berusia malah mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan (obesiti)



Sakit sendi (Arthritis)

Artristis atau radang sendi ialah sejenis penyakit "autoimmune disease" dimana sistem pertahanan diri menyerang badan sendiri dan keadaan ini memberi kesan kepada sendi, tisu-tisu yang mengelilingi tisu perantaran yang lain.

Sendi adalah satu tulang bergerak pada tulang yang lain. Ligamen memegang dua tulang bersama-sama. Rawan pula meliputi permukaan tulan untuk menghentikan dua tulang daripada bergesel secara langsung terhadap satu sama lain. Lapisan rawan membolehkan sendi untuk bekerja dengan lancar dan tanpa rasa sakit. Ruang dalam sendi mempunyai cecair sinovial. cecair sinovial lah yang bertanggungjawab menyuburkan sendi dan tulang rawan.

Faktor usia turut mengurangkan kadar cecair sinovial didalam sendi. ia adalah biasa di kalangan orang dewasa 65 tahun dan lebih tua, tetapi ia boleh memberi kesan kepada semua peringkat umur.

Tanda-tanda penyakit radang sendi

Osteoarthritis (OA) 
Tanda-tanda terbentuk perlahan-lahan dan menjadi semakin buruk. Terdapat sakit di sendi, sama ada semasa atau selepas penggunaan atau selepas tempoh tidak aktif. Sendi akan menjadi regang terutamanya di waktu pagi. Pesakit mungkin mendapati ia lebih sukar untuk digunakan dan kehilangan fleksibiliti. Ketulan keras atau taji tulang boleh muncul di sekitar sendi. Dalam beberapa kes, sendi mungkin membengkak. Biasanya sendi yang terlibat adalah di bahagian pinggang, tangan , lutut dan tulang belakang.

Rheumatoid arthritis (RA)
Pesakit sering mendapati sendi yang sama dalam setiap bahagian badan membengkak dan sengal. Jari tangan, kaki dan pergelangan tangan adalahyang paling biasa terjejas. Gejala biasanya paling teruk pada waktu pagi setelah bangun dari tidur dan kesakitan boleh berlangsung selama 30 minit. Tangan boleh menjadi merah dan bengkak. Ramai pesakit dengan artristis reumatoid berasa letih kebanyakan masa dan berlaku penurunan berat badan.  

Bagaimana vivix bertindak membantu pesakit sakit sendi 

Seperti yang telah saya terang kan sebelum ini fungsi vivix yang bertindak hingga ke peringkat sellular. Selain dari bahan yang terdapat dalam vivix yang di kenali sebagai elderberry yang telah digunakan secara tradisional untuk masalah arthritis (sakit sendi). 

Walaubagaimanapun pengambilan vivix bukanlah sebagai pengganti kepada ubat yang dibekalkan, ia sebagai makanan tambahan untuk memperbaiki sel sel tubuh kita yang telah rosak. Rawatan dan nasihat daripada pakar perubatan juga pentinng.
 
 
Berminat boleh Whatsapp / SMS : Noi 017727403

No comments:

Post a Comment