Search This Blog

Nov 19, 2016

PISANG GORENG SEDAP...


Pisang goreng atau Goreng pisang adalah dua perkara yang berbeza. Pisang goreng adalah pisang yang dah di goreng siap untuk dimakan sahaja manakala goreng pisang adalah aktiviti menggoreng pisang.

Biasa kita yang menetap di bandar ni suka sangat kan beli pisang goreng kat tepi jalan, rasa macam sedap sangat kan biarpun kadang kadang pisang muda dia goreng dan jual pun kita beli. Kadang kadang saya pun suka beli sebab tak sabar nak makan .

Pernah juga viral kan satu masa dulu pisang goreng cheese. Dah macam cendawan tumbuh lepas hujan, sana sini ada je yang jual pisang goreng cheese, permintaan pisang pun laku keras sampai habis pisang-pisang di kedai. Tak kurang juga yang merembat pisang di belakang rumah orang . Kesian tuan pisang, penat tanam, jaga last last kena curi. Kurang ajar yang mencuri tu.


Korang tau tak resepi rahsia kenapa pisang goreng tepi jalan tu sedap. Kalau korang beli pisang goreng tepi jalan tu kan cuba jeling minyak yang di gunakan untuk menggoreng tu, lebih gelap dari biasakan. Lagi lagi kalau yang menjual tu ada pelbagai juadah goreng-gorengan, minyak yang digunakan minyak tu juga la, tu yang perasa semua dah sebati dengan minyak. Minyak tu pun kurang je tambah lagi hihihi...

Kalau korang sayang tubuh badan korang, demi menjaga kesihatan, korang tau la ape yang perlu dilakukan. Sama ada tak perlu beli pisang goreng tepi jalan atau beli pisang dan goreng sendiri.

*nota kaki : para peniaga pisang goreng jangan risau, tak akan ada yang tutup gerai pun sebab artikel ni, sebab dah sedia maklum rakyat malaysia ni memang suka membeli yang segera siap tinggal makan je.

Rezeki Allah yang bagi bukan mak cik sebelah rumah hokeyyy... peace ✌✌✌...


No comments:

Post a Comment