Search This Blog

Nov 1, 2016

AWAS... RISIKO SEMBELIT...

AWAS....

SEMBELIT jika dibiarkan boleh mengundang bahaya kepada individu yang menghidapinya. Sembelit juga boleh terjadi di sebabkan oleh seseorang itu menghidapi penyakit. Jika tidak di rawat atau di cegah berkemungkinan akan mendatangkan penyakit lain.

Kesan Sembelit
  • Buasir
Sembelit yang terjadi dalam jangka masa yang lama dan kerap akan menyebabkan pelebaran pembuluh darah vena disekitar anus atau ambeien atau buasir. Buasir sukar dirawat dan biasanya memerlukan pembedahan.
  • Lubang Punggung Koyak
Najis yang kering dan keras serta besar akan membuat lubang punggung terkoyak dan berdarah. Ini boleh dirasai pedih terkena air atau sabun ketika anda mencuci lubang punggung.
  • Faeces Impaction.
Sembelit kronik menyebabkan pengumpulan najis yang sangat keras sehingga terkumpul dalam usus besar dan tidak dapat dikeluarkan melalui proses pembuangan air besar biasa. Jika ini berlaku pembedahan terpaksa di lakukan unguk mengeluarkan najis tersebut.
  • Rektum Prolaps
Najis yang keras semasa sembelit juga boleh menyebabkan rektum atau bahagian yang lebih dalam dari punggung menonjol keluar.

Menurut Doktor Kanan kumpulan Perubatan Penawar Sdn Bhd Dr. Zubaidi Ahmad, Sembelit yang kronik sememangnya menyakitkan dan menyebabkan berlakunya berlakunya buasir.

Faktor pemakanan antara elemen yang memainkan peranan penting penyebab buasir.

Banyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan selain perlu pastikan minum air secukupnya upaya proses pembuangan air besar berjalan lancar.

Namun, sekiranya penghidapnya tidak dapat menahan rasa kesakitan melampau, langkah terbaik adalah dengan segera bertemu doktor di klinik atau hospital berhampiran mendapatkan ubat yang dapat membantu mengatasi sembelit. Ubat melembutkan najis akan diberikan bergantung kepada keseriusan masalah yang dialami itu.


Jika anda adalah individu yang sering mengalami masalah sembelit dan susah untuk mengubah tabiat pemakanan dan gaya hidup, anda memang memerlukan makanan tambahan atau vitamin untuk mengelakkan sembelit bertukar menjadi lebih serius. Kita anggap benda ni biasa tapi yang biasa ni boleh mengundang bahaya. Jika anda memerlukan bantuan untuk masalah sembelit ini, saya cadangkan anda mengambil SET SEMBELIT dari shaklee memang mujarab.



No comments:

Post a Comment