Search This Blog

Mar 15, 2017

TEKANAN OKSIDATIF (OKSIDATIVE STRESS) DAN ANTIOKSIDAN


Oxidative Stress (Tekanan Oksidatif)  

Badan kita sentiasa bertindak balas dengan oksigen kerana kita bernafas dan sel kita menghasilkan tenaga. Oleh sebab kegiatan ini, molekul-molekul yang sangat -sangat reaktif dihasilkan dikenali sebagai radikal bebas.

Radikal bebas berinterkasi dengan molekul-molekul lain di dalam sel. Ini boleh menyebabkan kerosakan oksidaan kepada protein, membran dan gen. Kerosakan oksidaan ini memberi kesan kepada proses penuaan badan kita dan menyebabkan terjadinya penyakit seperti Kanser dan Alzheimer.

Faktor luaran seperti pencemaran, cahaya matahari dan merokok juga mencetuskan pengeluaran radikal bebas.

Antioksidan

Untuk mengurangkan tekanan oksidatif, badan kita menghasilkan sebuah gudang senjata antioksidan untuk mempertahankan dirinya sendiri. Kerja antioksidan tu pula untuk meneutralkan atau bersihkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel kita. Tapi, kemampuan tubuh kita menghasilkan antioksidan (proses metabolismanya) dikawal oleh komposisi genetik kita dan dipengaruhi oleh pendedahan kepada faktor-faktor persekitaran seperti diet harian dan merokok.

Sekarang ini pula terlalu banyak pencemaran alam sekitar dan kualiti dalam diet harian kita pun kurang, dengan secara tak langsung kita sendiri pun dah terlalu banyak terdedah kepada radikal bebas.

Apa yang perlu kita lakukan.

Pengeluaran dalaman antioksidan badan kita tidak mencukupi untuk meneutralkan semua radikal bebas, tetapi kita boleh tambah dengan pengambilan makanan yang tinggi dengan antioksidan.

atau

Dengan pengambilan Vivix yang merupakan supplemen dari Shaklee yang terkenal dengan kandungan antioksidannya yang tinggi. Ia diperbuat daripada 4 bahan semulajadi iaitu Anggur Muscadine, Lobak Unggu, Elderberry dan Poligonum Cuspidatum dan bertindak dengan 4 cara yang sangat istimewa

1. Vivix membaiki dan melindungi sel
2. Vivix mempertahankan dan mengawal genetik
3. Vivix memberi tenaga kepada sel (mitokondria)
4. Vivix meningkatkan prestasi sel dan melambatkan penghasilan protein AGE

Nutrisi yang tepat jadikan tubuh kita sihat
Noi 0177274034

No comments:

Post a Comment