Search This Blog

Nov 6, 2017

Benarkah Asid Folik penyebab bayi besar dalam kandungan.

Disahkan hamil, seronok sangat bagi pasangan yang memang menanti cahaya mata. Yang dah ada dua tiga orang anak pun mesti lagi seronok, bertambah meriah la suasana dalam rumah tu nanti. Tapi pernah tak dengar, kalau makan asid folik atau vitamin nanti baby besar susah nak beranak. Pastu ramai la yang terpengaruh, mula la tinggalkan asid folik tak di makan.

Masa memula mengandung anak pertama pun hampir terpengaruh dengan kenyataan tu. Tapi nasib la cepat sedar. Tiap tiap bulan kita pergi chek up kat klinik kat hospital tak kan la misi atau doktor tak bagi tahu kat kita kan kalau ada yang tak normal ngan kandungan kita. Orang yang percaya dengan kenyataan tu better la fikirkan semula sebelum terjadi perkara buruk yang lain. 

Menurut kata pakar sakit puan Dr. Hamid.  Pemakanan yang seimbang dan vitamin yang cukup, sangat membantu ibu hamil kekal sihat dan cergas sehingga satu tempoh bersalin. 

Pakar perubatan pun turut menyarankan untuk mengambil asid folik seawal 3 bulan sebelum merancang untuk hamil.  Vitamin B ini sangat penting untuk ibu yang ingin hamil dan juga untuk bayi di dalam kandungan di awal kehamilan. 

Kepentingan Asid Folik dan Vitamin lengkap semasa hamil

  • Perkembangan Fizikal Bayi
    • Sangat penting untuk perkembangan fizikal bayi di dalam kandungan di awal kehamilan kerana ia membantu pembentukkan saraf dan sel-sel lain.
  • Mengurangkan kecacatan kepada bayi 
    • Asid folik sangat penting kepada ibu hamil. Pernah dengar Spina bifida yang berlaku terhadap bayi baru lahir. Penyakit itu disebabkan kekurangan asid folik.
  • Sintesis DNA semasa persenyawaan 
    • Untuk sintesis DNA dan pembahagian sel di awal kehamilan iaitu sebaik sahaja persenyawaan berlaku. Sebab itu kita digalakkan ambil asid folik ni awal, sebab kita pun tak tau bila kita akan hamil, dan semas disahkan hamil, kita sebenarnya dah pun hamil 2-3 minggu.
  • Tambah Darah
    • Mengelakkan kejadian kurang darah terhadap ibu hamil. Ini akan menyebabkan Anemia terhadap ibu dan membahayakan bayi dalam kandungan. Kadang-kadang pemakanan yang kita ambil seharian belum tentu cukup mengandungi nutrisi yang di perlukan tu.
Ada sesetengah ibu hamil akan mengalami masalah muntah atau loya selepas ambil asid folik ni. Ada yang mencadangkan telan dengan jus oren. Tapi kalau beritahu doktor atau misi, mereka mungkin akan menukar jenis ubat seperti obimin. Saya pun ada masalah menelan ubat yang dibekalkan dari klinik. Kini saya hanya mengamalkan vitamin shaklee, B-Complex dan Vita-Lea.
$

Alhamdulillah...serasi dengan saya. Kalau ada yang bermasalah hb rendah pun bagus amik dua produk ni. Memang puas hati. 

Testimoni 


"Keputusan bacaan Hb selepas dua minggu amalkan Vitamin C, B-Complex dan Vita-Lea. Bacaan terus naik dan yang bestnya tak payah tunggu lelama lagi kat klinik tu nak jumpa doktor. Kalau tidak setiap dua minggu kena jumpa doktor selagi bacaan hb tu tak naik. Alhamdulillah.. senang hati kite"

Kalau ibu ibu hamil diluar sana perlukan vitamin tambahan untuk mencantikkan bacaan Hb ke boleh terus klik link ini http://nornoi.wasap.my/ . Memang laju la kak noi respond.

Nak tau tak cara mudah macam mana nak dapatkan produk Shaklee ni.

Boleh terus menghubungi saya 0177274034 / www.wasap.my/60177274034 untuk
respond segera dan saya ada menyediakan perkhidmatan COD disekitar Kawasan Kajang, Bandar Baru Bangi, Sg. Ramal, Taman Kenari, Giant Sg. Chua dan kawasan yang berhampiran.

Dan untuk mereka yang jauh dari kawasan saya, perkhidmatan pos ke seluruh malaysia sentiasa ada.

atau untuk memilih produk yang anda suka (klik gambar dibawah)


Nutrisi tepat, jadikan badan kita sihat
ID : 1148183

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment