Search This Blog

Dec 12, 2016

OBESITI... DIMANAKAH SILAPNYA...

Anak yang gemuk (obesiti) bukan bererti kita cukup bagi dia makan dan anak yang kurus bukan bererti kita tak bagi dia cukup makan.


Dari pengalaman saya sendiri 6 tahun lepas semasa mengandungkan anak pertama, hampir setiap hari saya suka makan fast food. Of coz la McD kan sebab senang nak beli drive thru aje. Sampai la nak melahirkan memang gemar ngan makanan segera tu.
Lepas lahir si kakak memang bam bam sampai la umur 4 tahun memang badan tak pernah turun, makin bam bam ada la. Terpaksa pergi jumpa pakar sebab dah obes, kena jaga pemakanan, susu kena kurangkan, tiap-tiap bulan memang kena pergi jumpa pakar, monitor perkembangan supaya tak terlebih obes. Tak pasal pasal nak kena kira kalori segala bagai....

Lepas stop susu (bagi juga tapi tak kerap), jaga pemakanan, memang kurangkan yang fast food ni nampak ada perubahan tang berat badan.

Selepas kejadian si kakak, anak kedua dan ketiga memang avoid makanan segera ni, tak nak la sejarah berulang, nak pergi jumpa pakar bukan sekejap, seharian kat hospital je. Jumpa pakar nya sekejap nak menunggu memang panas punggung la.

Bila anak anak dah membesar ni kena jaga la pemakanan diorang, bukan tak bagi langsung makanan segera ni bagi juga tapi tidak la kerap.

Kita pun kena la beringat, kerana nak mudah kan kerja kita, anak anak yang dapat bahagian. Kesian kat diorang kalau kita tak jaga sekarang, akan datang takut mengganggu kesihatan mereka...

Sekarang kita bagi yang berkhasiat je untuk anak anak, junk food ke makanan segera ke memang kurangkan untuk anak anak. Sesekali ada la bagi juga... kalau kita tak jaga pemakanan mereka sape lagi nak jaga kan... Di samping saya juga memberi makanan tambahan seperti Meal Shakes dan OmegaGuard untuk melengkapkan keperluan nutrisi dalam badan dan untuk sistem imunisasi tubuh. 

Maklum sahaja la anak-anak yang sedang membesar ni macam-macam benda dia nak explore nak ambil tahu, masa ni la memang kena jaga kesihatan mereka sebaik mungkin. Mungkin kita rasa, kita dah bagi cukup lengkap nutrisi mereka tapi kita akan tersedar bila mereka mengalami masalah kesihatan. 

Mama sayang anak-anak mama. Mama cuba beri yang paling terbaik untuk anak-anak mama.

No comments:

Post a Comment